تکمیل برنامه عملیاتی دانشگاه فنی و حرفه ای استان گیلان منطبق بر سند راهبردی دانشگاه فنی و حرفه ای
برنامه عملیاتی منطبق بر سند راهبردی، دانشگاه فنی و حرفه ای استان گیلان
تحول بنیادین در نظام آموزش عالی و دانشگاه فنی و حرفه ای مبتنی بر آرمانهای بلند نظام اسلامی باید معطوف به چشماندازی باشد که در افق روشن 1404، ترسیمگر ایرانی توسعه یافته با جایگاه اوّل اقتصادی، علمی و فنآوری در سطح منطقه با هویتی اسلامی انقلابی، الهام بخش جهان اسلام همراه با تعاملی سازنده و مؤثر در عرصه روابط بین المللی است.
هر چند در چهار دهه گذشته تلاشهای وافر و قابل تقدیری از سوی مسئولان و دست اندرکاران نظام تعلیم و تربیت برای بهبود و اصلاح نظام آموزشی کشور به عمل آمد که خوشبختانه نتایج مثبت و مفیدی نیز بر جای گذاشته است لیکن هنوز در حوزه مهارت با چالشهای جدی روبرو است و برونداد آن در تراز جمهوری اسلامی ایران و پاسخ گوی تحولات محیطی و نیازهای جامعه نمیباشد. از این رو تأکیدات حکیمانه رهبر فرزانه انقلاب اسلامی مبنی بر ضرورت تربیت پنجه کارآمد ماهر با تکیه بر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی– ایرانی وتدوین الگویی اسلامی- ایرانی برای تحول و پرهیز از الگوهای وارداتی، کهنه و تقلیدی محض، چراغ راه برون رفت از چالش های نظام آموزشی کشور می باشد.
خوشبختانه با درک ضرورت و اهمیت این امر و در پاسخ به ندای هوشمندانه رهبری معظم انقلاب اسلامی (دام ظله)، طرح تدوین سند راهبردی دانشگاه فنی و حرفه ای به طبع تدوین برنامه عملیاتی دانشگاه فنی و حرفه ای استان گیلان در افق چشم انداز بیست ساله جمهوری اسلامی ایران بنا بر مصوبه هیات دولت در دستور کار دانشگاه فنی و حرفه ای به عنوان یک دانشگاه مهارت پرور قرار گرفت و سرانجام پس از شکل گیری حلقه های کارشناسی- پژوهشی با مشارکت صاحب نظران حوزوی و دانشگاهی و مدیران و کارشناسان مجرب ستاد دانشگاه و سایر دستگاه های ذیربط، ضمن پایبندی به دیدگاه های حضرت امام خمینی (ره) و نظرات مقام معظم رهبری درباره تحول بنیادین نظام آموزشی و همسو با اسناد فرا دستی، از جمله سند چشم انداز بیست ساله کشور، سند مذکور تدوین گردید.
در این راستا، پس از به ثمر رسیدن مطالعات سند راهبردی، نخست بنیان نظری تحولات مورد نظر در نظام آموزش عالی (شامل فلسفه تربیت درجمهوری اسلامی ایران- فلسفه تربیت رسمی و عمومی در جمهوری اسلامی ایران – رهنامه نظام تربیت رسمی و عمومی در جمهوری اسلامی ایران) بر اساس الگوی اسلامی- ایرانی تدوین و سیاست ها و راهبرد آن به تأیید وزارت علوم و دانشگاه فنی و حرفه ای رسیده و سپس بر این اساس سند راهبردی مصوب در حوزه تربیت نیروی انسانی ماهر تصویب شده است تا مبنای تحول بنیادین در دانشگاه فنی و حرفه ای باشد تدوین عنواین برنامه ها و عملیات اجرایی آن در استان انجام شد.
به نظر اینجانب تحول بنیادین در نهاد تحول آفرین و انسان ساز دانشگاه، امری مستمر و زمان بر است که از یک سو، نیازمند عزم ملی و همراهی و مساعدت تمامی مسئولان، نهادهای فرادستی، مراجع سیاست گذار و تصمیم گیر، فرهنگ عمومی و اجتماعی مناسب و مساعد میباشد و از سوی دیگر به عزم سازمانی، مشارکت فعال مدیران، اساتید، کارشناسان درون دانشگاه فنی و حرفه ای و بخصوص دانشگاه فنی و حرفه ای استان گیلان و نیز همگامی خانواده ها و دانشجویان عزیز نیاز دارد. این تحول هم باید در سطح کلان مدیریت و برنامه ریزی راهبردی دانشگاه و در تمام زیر نظام ها و مؤلفههای آن ساری و جاری گردد و هم در سطح خرد و در کلاس درس و دانشگاه، نشاط و شادابی حرکت به سوی آینده برتر را دامن بزند که امیدوار است با مدیریت هوشمندانه تغییر و با فراهم آوردن امکانات و منابع، به ویژه منابع انسانی کارامد و باانگیزه، دانشگاه بتواند رسالت خطیر و تاریخی خویش را در تربیت انسانهایی کارآمد و توانمند و ماهر در تراز جمهوری اسلامی ایران و احیاءگر فرهنگ و تمدن ایران اسلامی در راستای برپایی جامعه جهانی مهدوی ایفاء نماید. این تجربه باعث می شود با برنامه ریزی منسجم و هدفمند در بازار هدف دانشگاه فنی و حرفه ای استان گیلان بتواند شاهد تحقق اهداف غایی در سطح استان، ملی و بین المللی باشد، چرا که استان گیلان همیشه در عرصه تاریخ کشور عزیزمان منشاء تحولات بزرگ و تاثیرگذار بوده و وجود حکومتهایی چون دیلمان و کیائیان و نهضت جنگل و اهدای بیش از هشت هزار شهید دفاع مقدس و تاسیس و تدوین برخی از اولین ها در کشور خود گواه این ادعاست.
در پایان لازم می دانم از تدوین کنندگان، پژوهشگران برنامه و همه دست اندرکاران تدوین برنامه عملیاتی سند راهبردی دانشگاه فنی و حرفه ای استان گیلان منطبق بر سند راهبردی و نیز از تمام تلاشگران و دلسوزان عرصه تعلیم و تربیت به ویژه مسئولین دانشگاه فنی و حرفه ای ، مدیران و کارشناسان و اساتید، اعضای ستاد سند راهبردی و استان، فرهنگیان فرهیخته و صاحب نظرانی که از پیشنهادهای صائب و ارزشمند آنها در طول تدوین سند و برنامه عملیاتی بهره مند شدیم، از همدلی، حمایت و احساس مسئولیت اعضای محترم سپاسگزاری نمایم و آرزوی توفیق الهی و خدمت صادقانه برای ایران اسلامی دارم.
دکتر رسول شمشادی
رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای استان گیلان