افتتاحیه پروژه ساختمان اداری و آموزشی آموزشکده شهید خدادادی انزلی توسط مقام وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
وزیر علوم: دانشگاهها در مهارت افزایی دانشجویان خود تلاش بیشتری کنند.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه دانشگاهها در مهارت افزایی دانشجویان خود تلاش بیشتری کنند گفت: نگرانی ما به عنوان معلمان این دانشجویان و مسئولان مربوطه در مورد تحصیل دانشجویان اگر کمتر از والدین آنها نباشد به اندازه والدین آنهاست که بتوانیم آنها را در آینده در شغلهای خودشان موفق ببینیم.
به گزارش ایسنا- منطقه گیلان، منصور غلامی عصر امروز در آیین افتتاح و بهرهبرداری از ۳۴ پروژه مراکز فنی و حرفهای کشور که به صورت نمادین در بندر انزلی برگزار شد، اظهار کرد: آموزش عالی در بخشهایی توفیقات زیاد داشته است و در بخشهایی هم با تغییر رویکردهایی که در حدود سه دهه گذشته اتفاق افتاده قدری خلا پیدا کرده است.
وی با اشاره به اینکه در اوایل بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تلاش زیادی برای توسعه و حفظ مقاطع تحصیلات دانشگاههای مهارتی داشتیم، افزود: به طوری که در برخی از گروههای آموزشی از جمله گروههای آموزشی کشاورزی اساس را شروع از کاردانی و سپس به سمت کارشناسی گذاشتیم اما مباحثی از جمله علاقهمندی که به تحصیل در مقاطع بالاتر بود از بخشهای مهارتی به کارشناسی و دکتری حرکت کردیم.
غلامی افزود: به طوری که امروزه با تعداد زیادی فارغ التحصیل دکترا و کارشناسی ارشد رو به رو هستیم که به اندازه تعداد فارغ التحصیلان و حد تحصیلاتی که دارند شغل نداریم و شرایط اشتغال متناسب با فارغ التحصیلان فراهم نیست.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: لذا در ادامه حضور آموزش عالی در مقطع تحصیلات مهارتی از جمله آموزش فنی و حرفهای کشور تمام تلاش ما این است از این دانشگاه حمایت کنیم و شاید تنها دانشگاهی است که مجوز گسترش در کشور دارد یعنی اجازه دارد رشته، مقطع، آموزشکده و دانشکده ایجاد کند در حالی که در بقیه مراکز تقریبا می توان گفت گسترش کمی آنها متوقف شده است.
غلامی تاکید کرد: برای اینکه چابکی و چالاکی در توسعه این دانشگاه به خوبی انجام شود و در این راستا از ظرفیتهای درون دانشگاه و البته با همکاری دانشگاههای دیگر و متخصصان مربوطه بتوان در اصلاح محتوای دروس و عناوین آنها مطابق آنچه در کشور و دنیا رخ می دهد استفاده شود، اجازه تغییر و بازنگری دروس به این دانشگاه داده شده است و تنها دانشگاهی است که این اختیار را دارد.
وی با تاکید بر اینکه دانشگاههای بزرگ کشور تا حدودی اختیار کمی در مقایسه با دانشگاههای فنی و حرفهای در تغییر دروس و محتوا دارند، افزود: دوره های مهارتی مطابق پیشرفت صنابع در کشور و به روز کردن آنها پیش می روند.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: اگر فارغ التحصیلان ما با توجه به مهارتی که دارند سریع شغل پیدا کنند در زندگی جلو خواهند بود و میتواند در دراز مدت اگر علاقه داشته باشند تحصیلات خود را ادامه دهند و هم در کنار اشتغال و درآمدزایی با خیال راحت زندگی خود را آغاز کنند و این نعمت بزرگی است زیرا این روزها یکی از نگرانیهایی که خانواده ها دارند انتخاب شغل و زندگی فرزندان خود است و این دانشگاهها ظرفیت ارزشمندی است و تلاش میکند این امر را پیش ببرند.
غلامی ادامه داد: حمایتهای خوبی از ظرفیت خیرین برای توسعه امکانات و زیرساختهای رفاهی دانشجویان در مراکز فنی و حرفهای داشتیم.
وی با اشاره به اینکه تلاش میکنیم امسال در مجلس وضع اعتبارات را نسبت به سال گذشته بیشتر کنیم، افزود: اغلب فضاهای خوبی در اختیار آموزشکدههای فنی و حرفهای کشور است که این ظرفیت زیرساختی بسیار مهمی است.
غلامی تاکید کرد: در آموزش عالی تلاش داریم دانشجویان ما بعد از فارغ التحصیلی مهارت کافی برای اشتغال مرتبط با رشته تحصیلی خود را داشته باشند که از سال ۹۶ طرح مهارت افزایی دانشجویان را شروع کردیم و طی این دو سال که این طرح اجرا شده بازخوردهای بسیار خوبی بین دانشجویان و فارغ التحصیلان که توانستند از مزایای دورههای کوتاه مدت که اواخر تحصیل طی کردند و آنهایی که در حین تحصیل هستند، داشته است.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه دانشگاهها در مهارت افزایی دانشجویان خود تلاش بیشتری کنند گفت: نگرانی ما به عنوان معلمان این دانشجویان و مسئولان مربوطه در مورد تحصیل دانشجویان اگر کمتر از والدین آنها نباشد به اندازه والدین آنهاست که بتوانیم آنها را در آینده در شغلهای خودشان موفق ببینیم.
غلامی افزود: از طرف دیگر با سرمایهگذاریهایی که در کشور برای آموزش دانشجویان از جمله سرمایهای که خانواده ها هزینه کردند وقت و انرژی خود دانشجویان و سرمایههایی که دولت هزینه میکند انتظار میرود این سرمایه ها برای توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور بهره برداری شود.
وی با تاکید بر اینکه تلاش بر این است تا اساتید دانشگاهها توانمند و قوی باشند و این امر در انتخاب، ارتقا و تغییر وضعیت اساتید مورد نظر است گفت: دانشگاه های مهارتی هم از بهترین اساتید برای آموزشهای مهارتی بهره ببرند تا بتوانیم جامعه دانشگاهی را در قبال انتظارات جامعه در خصوص وظایفی که بر عهده دارد سرافراز و رو سفید بیرون بیاوریم.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به بخش ارتباط با صنعت و رشد قابل توجه انجام تحقیقات مرتبط با مسایل صنعتی گفت: در آینده نزدیک شاهد گسترش ارتباط بین دانشگاه و مراکز بیرون خواهیم بود و علاوه بر آن همزمان با دانشگاه نسل سوم که رویکرد تربیت نیروی مهارتی دارد تلاش داریم بتوانیم دانشگاه در خدمت جامعه را نیز پیش ببریم.