در حال بارگذاری ...
پنج‌شنبه 20 دی 1403

با حضور دکتر عباسی استاندار گیلان و دکتر خسرویان رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای کشور به صورت تحت وب، 14 کارگاه و آزمایشگاه دانشگاه فنی و حرفه ای استان گیلان در هفت دانشکده و آموزشکده های استان گیلان افتتاح شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فنی و حرفه ای استان گیلان، با حضور دکتر عباسی استاندار گیلان و دکتر خسرویان رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای کشور به صورت تحت وب، 14 کارگاه و آزمایشگاه دانشگاه فنی و حرفه ای استان گیلان در هفت دانشکده و آموزشکده های استان گیلان در روز چهارشنبه 22 دی 1400 به صورت همزمان افتتاح شد.

در این مراسم که جمعی از مدیران استانی و دکتر دادگر مدیرکل پژوهش و فناوری دانشگاه فنی و حرفه ای در دانشکده فنی و حرفه ای شهید چمران دانشگاه فنی و حرفه ای استان گیلان برگزار شد، دکتر عباسی استاندار گیلان گفت: در زمینه اشتغال جوانان مهارت آموزی نقش به سزایی دارد و از اینکه در دانشگاه فنی و حرفه ای استان گیلان با توجه به اقلیم هر منطقه توسعه کارگاه و آزمایشگاه صورت گرفته است کار بسیار پسندیده ای است. وی در ادامه گفت توسعه مهارت آموزی نیاز به ابزار دارد که این مهم با توسعه کارگاه و ازمایشگاه امکان پذیر است و این در نهایت موجب بهره وری و نیروی انسانی و همچنین در نهایت تولید خواهد شد. تمامی دستگاه های استان و استانداری هم همکاری لازم برای توسعه آموزشهای فنی و حرفه ای انجام خواهد داد.

استاندار گیلان، فراهم آوردن ابزار لازم برای بروز خلاقیت و رشد مهارت دانشجویان را از مهم‌ترین ماموریت‌های دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای عنوان کرد. دکتر اسدالله عباسی افزودمهارت آموزان و فارغ التحصیلان رشته‌های فنی و حرفه‌ای می‌توانند در عرصه‌های گوناگون تولید و توسعه نقش آفرینی کنند.
وی تصریح کرد: سازمان فنی و حرفه ای کشور نیز به نوعی با تربیت و آموزش نیروها در تولید صنایع نقش دارد و دانشگاه فنی و حرفه ای نیز در بخش آکادمیک در فعالیت های مهارتی و کیفیت تولید می تواند نقش آفرین و تاثیر گذار باشد .

عباسی اضافه کرد: دانشگاههای فنی و حرفه ای بر اساس آمایش سرزمینی در مناطق مختلف تاسیس شده و بر همان اساس نیز رشته های مختلفی در مناطق تعریف شده است‌. به طور مثال در بندرانزلی آزمایشگاه ناوبری در نظر گرفته شده که این بحث در کنار اسکله های آن بندر ، کارگاه و آزمایشگاه تجهیز می شود و یا در سایر شهرستانهای استان بنا به شرایط این تنوع آزمایشگاهی وجود دارد.

استاندار گیلان تاکید کرد : بر همین منوال دانشجویان در حین تحصیل با صنعت ارتباط پیدا می کنند و مهارت های لازم آموخته شده توسط دانشجو در صنعت به تناسب نیاز مورد استفاده قرار می گیرد.

در این مراسم دکتر خسرویان رئیس دانشگاه فنی وحرفه ای نیز که به صورت تحت وب حضور داشتند گفت: ضمن تقدیر از اقدام مبارک استان گیلان برای هرچه فعالتر کردن دانش آموختگان دانشگاه فنی و حرفه ای تلاش نماییم و از ریاست دانشگاه فنی و حرفه ای استان گیلان می خواهیم با توجه آمایش سرزمین و رکودی که در بخش های صنعتی هست را شناسایی نماید تا نیاز های آموزش های مهارتی را برطرف نماید.

در  ادامه این مراسم با اعلام استاندار استان گیلان و رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای کشور به طور همزمان در هفت دانشکده و آموزشکده های استان به صورت تحت وب از طریق اسکای روم افتتاح شد.

دکتر یعقوب دادگر مدیر کل امور پژوهش و فناوری دانشگاه فنی و حرفه ای کشور در مراسم افتتاحیه ۱۴ کارگاه فنی و حرفه ای استان گیلان اظهار داشت :دانشگاه فنی و حرفه ای به عنوان بزرگترین دانشگاه جامع مهارتی کشور مسوولیت تربیت تکنسین و مهندسین به تعبیر مقام معظم رهبری ” پنجه ماهر ” را در کشور بر عهده دارد.

وی افزود : دانشگاه فنی و حرفه ای بالغ بر ۱۸۰ هزار دانشجو ، ۱۸۱ آموزشکده و دانشکده در سراسر کشور و بالغ بر ۳۴۰۰ آزمایشگاه و کارگاه در سپهر علم و فناوری کشور فعالیت می کند .

دادگر گفت : یکی از نکات بارز دانشگاه فنی و حرفه ای اشتغال بیش از ۶۵ درصد دانش آموختگان این دانشگاه در حوزه تخصصی فارغ التحصیلان است.

وی اضافه کرد : سطح آموزشی در دانشگاه فنی و حرفه ای در سطح متوسط و کم است که امروز بیشتر نیاز صنایع کشور ما در حوزه low tec , medium tec می باشد.

در حوزه کارگاهها و آزمایشگاههای مرکزی از سال ۹۸ بودجه ارزی در وزارت علوم موجود است و ما با ثبت ۳۱۰۰ آزمایشگاه وکارگاه در شبکه علمی آزمایشگاههای ایران توانستیم همرده با چند دانشگاه سطح بالای کشور باشیم و بودجه ارزی را برای راه اندازی و تاسیس آزمایشگاههای مرکزی دانشگاه استفاده کنیم .

وی افزود : از سال ۹۸ تا کنون ، ۹ آزمایشگاه مرکزی در هفت استان افتتاح شده است و امروز افتتاح آزمایشگاه مرکزی شیمی نساجی را افتتاح خواهیم کرد و ان شاالله تا پایان سال ۱۴۰۱ این هدف را داریم که در هر استان یک آزمایشگاه مرکزی به عنوان آزمایشگاه مرجعی که همه دانشگاهها و صنایع بتوانند از وجود آن استفاده کنند ، ایجاد کنیم.

دادگر خاطر نشان کرد : این آزمایشگاهها بر اساس آمایش سرزمین تاسیس و راه اندازی می شوند وامیدوارم که بهره برداری لازم از این آزمایشگاهها شود .

وی افزود : از ریاست محترم دانشگاه فنی و حرفه ای استان گیلان که مدیری کارآمد و کاربلد در دانشگاه فنی و حرفه ای کشور هستند تشکر می کنم . همچنین از خیر محترمه سرکار خانم الماسی به جهت حمایت و تجهیز آزمایشگاه مرکزی تحت عنوان آزمایشگاه شیمی نساجی قدردانی می نمایم.

در این مراسم همچنین کارگاه صنایع شیمیایی توسط دادگر مدیرکل پژوهش و فناوری دانشگاه فنی و حرفه ای به صورت حضوری افتتاح شد.

شایان ذکر است دانشگاه فنی و حرفه ای استان گیلان یکی از 5 استان دارای آزمایشگاه مرکزی است ارزش تقریبی هزینه و تجهیز 14 کارگاه و آزمایشگاه 8 میلیارد تومان و در هفت دانشکده و آموزشکده استان انجام گردیده است.

افتتاح این واحد‌های آزمایشگاهی و کارگاهی در حوزه‌های مختلفی ، چون کارگاه الکترونیکی و الکتریکی تشخیص پزشکی ، ناوبری ، دوزندگی ، شیمی ، گیاهان دارویی ، شناخت مواد و محلول‌های آزمایشگاهی و کارگاه‌های رباتیک برش لیزری و مونتاژ کاربرد دارد و لیست آزمایشگاه و کارگاه های افتتاح شده به شرح زیر است:

1-کارگاه شناخت مواد ، کیت ها ومحلولهای آزمایشگاهی درآموزشکده رستم آباد رودبار

2-کارگاه روشهای سیستماتیک عیب یابی درآموزشکده رستم آباد رودبار

 3-آزمایشگاه تشخیص پزشکی (کارگاه الکتریکی والکترونیکی) درآموزشکده رستم آباد رودبار

4- آزمایشگاه ناوبری در آموزشکده شهید خدادادی انزلی

5-کارگاه نصب، راه اندازی وتعمیر ونگهداری آسانسور وپله برقی در آموزشکده امام جعفر صادق (ع) آستانه

6-کارگاه طراحی دوخت مقدماتی. آموزشکده دکتر معین رشت

7- کارگاه طراحی دوخت مدرن.آموزشکده دکتر معین رشت

8- کارگاه طراحی لباس.آموزشکده دکتر معین رشت

9- آزمایشگاه تولیدات گیاهان دارویی آموزشکده شهید رجایی لاهیجان.

10-آزمایشگاه شیمی چوب دانشکده میرزا کوچک صومعه سرا.

11-آزمایشگاه وکارگاه IOT دانشکده میرزا کوچک صومعه سرا.

12-آزمایشگاه مرکزی شیمی دانشکده شهید چمران رشت.

13- کارگاه  ربات برش لیزری دانشکده شهید چمران رشت.

14-کارگاه ربات مونتاژبردهای الکترونیکی دانشکده شهید چمران رشت.